Ofte stilte spørsmål
Her finner du en oversikt over spørsmål mange lurer på, kanskje finner du svaret på det du leter etter her også. Kontakt oss gjerne hvis du ikke finner svaret her.
Hvordan får jeg tak i sekker til plastemballasjeavfall?
Skriv en lapp og heng den over kanten på beholderen, så legger renovatøren igjen en rull. Du kan også ringe oss eller sende en e-post med adressen det gjelder, eller bruke meldingstjenesten i appen "Min Renovasjon". De som sorterer ut mye plastemballasje kan levere flere sekker på tømmedag. Sekken kan hektes fast i beholderen for papir/papp/kartong med en krok du kan få ved å henvende deg til oss. Husk å knytte igjen sekken med dobbel knute når du henger den på beholderen.
Du kan også bestille nye sekker ved å benytte skjemaet på denne siden: bestille sekker.
Hvorfor får jeg ikke varsel på min telefon - jeg har jo lastet ned appen?
Har du en Huawei kan problemet være at denne modellen ikke laster ned programoppdateringer og da faller push-varsel bort.
Det er også viktig at telefonens innstillinger tillater at Appen gir push-varsel.
Det kan også være at strømspareinnstillinger gjør at push-varsler slutter å fungere.
Dersom du bor i en kommune som ble berørt av kommunesammenslåing 1.1.2020, må du slette adressen og legge den inn på nytt i appen. Hvordan du gjør det, kan du lese mer om her.
Hvorfor tas ikke plastsekken med, den er jo blank:
Det kan være fordi det er noe i sekken som ikke er plastemballasje. F.eks isopor i små mengder kan leveres som restavfall. Har du større mengder, kan det leveres til gjenvinningsstasjon.
Plastemballasjen må leveres i egne sekker merket med plastemballasje for at det skal tas med. Sekkene er perforert med små hull slik at de ikke sprekker når det komprimeres i renovasjonsbilen. Husk å knyte igjen med dobbel knute.
Sekkene er finansiert gjennom gebyret som våre abonnenter betaler. Vi må derfor be om at kun sekker som dere har fått utdelt benyttes i vårt område. Se en annen artikkel her på nettstedet om dette temaet. Trykk herFryseren har gått i stykker, og den er full av mat - hva gjør jeg?
Skulle du være så uheldig å få ødelagt fryseren, og den attpåtil er full av mat, kan du levere innholdet til oss. Du må tømme fryseren, og emballere matavfallet i avfallssekker eller papirsekker. Dersom avfallet er flytende, bruk bøtter eller bokser med lokk. Emballasje av glass og metall fjernes. Har du plass i matavfallsbeholderen, legges matavfallet der. Har du ikke plass, ring oss på 74 28 17 60 for å gjøre en avtale om hvordan dette kan leveres. Du kan også sende en e-post til firmapost@mna.no
Jeg skal kvitte meg med frityrolje, hva gjør jeg da?
Mindre mengder frityrolje kan leveres sammen med matavfallet. Har du litt større mengder, er det best å levere frityrolje/matolje til en av våre gjenvinningsstasjoner. Da blir det brukt til produksjon av biodiesel. Tøm oljen over i egnet emballasje og sørg for at den er tett før du leverer den.
Kan jeg dele beholdere med naboene?
Ja, du kan gjerne dele beholdere for matavfall og papir hvis dere ønsker å samarbeide om det. Det utgjør ikke noe på gebyret, men dere slipper å ha så mange beholdere stående hvis det er liten plass. Vi anbefaler å ha egen beholder for restavfall, men det går bra å dele der også hvis avfallsmengden er liten.
Vi er flere beboere som ønsker en fellesløsning, siden det er trangt hos oss. Hva skal vi gjøre?
Ta kontakt med MNA for å se på løsning som kan passe dere.
Hva gjør jeg hvis beholderne ikke er tømt?
Dersom beholderne har stått fremme ved kjøreveg på tømmedag, men ikke er tømt, ta kontakt med vårt kundesenter på telefon 74 28 17 60 eller e-post: firmapost@mna.no
Jeg har utleieenhet, kan jeg dele beholdere?
Ja, som utleier skal du betale abonnementsavgift pr boenhet, men kan dele beholdere for å slippe å ha så mange stående.
Du betaler gebyr ut fra størrelsen på restavfallsbeholderne.
Eksempel: 2 boenheter (på samme eier) kan dele på 140 ltr matavfall, 360 ltr papir/kartong og 360 ltr restavfallsbeholder og da betale 140 ltr + 240 ltr gebyr